Limitované znovu-rodičovstvo a schématerapia
Ako súvisí limitované znovu-rodičovstvo a schématerapia?
Najskôr si vôbec zadefinujme, čo sa snažíme v schématerapii dosiahnuť. Jej základné ciele sú, aby pacient:
- pochopil, uvedomil si, sledoval a registroval svoje schémy a módy,
- postupne oslabil maladaptívne zvládacie módy,
- vysporiadal sa s kritickými módmi,
- postaral sa a zabezpečil emočné detské módy,
- a podporoval a posilňoval Šťastné dieťa, Láskavého rodiča a Zdravého dospelého.
Kľúčovým a hlavným procesom, ako dosiahnuť tieto ciele, je Limitované znovu-rodičovstvo (z angl. Limited re-parenting). Terapeut pacientovi primerane nahradzuje a napĺňa potreby, ktoré boli nedostatočne alebo nadmerne napĺňané počas jeho detstva a dospievania. Je pre pacienta modelom. Vystupuje v roli Láskavého rodiča a Zdravého dospelého, ukazuje mu, ako byť Šťastným dieťaťom. Je empatický a citlivý k potrebám pacienta. Prostredníctvom toho ho postupne učí a podporuje v tom, aby bol sám sebe Láskavým rodičom, Zdravým dospelým a aby vedel objaviť aj svoje Šťastné dieťa (Young, 1994).
V rámci tohto procesu využíva terapeut celý rad kognitívnych, interpersonálnych, zážitkových či behaviorálnych techník.
Terapeut môže testovať validitu schém. Prerámcovať niektoré schémy. Vedie dialóg s módmi. Buduje s pacientom kartičky schém a módov. Využíva sa imaginácia, písanie listov, prehrávanie módov, hranie rolí a práca so stoličkami. Prepisujú sa traumatické zážitky z minulosti. Terapeut využíva empatickú konfrontáciu atď. (Young, Klosko, Weishaar, 2003). Využívajú sa aj techniky všímavosti.
Mgr. Michaela Chupáčová
Pokračujte na: Efektivitu schématerapie
Literatúra
Young, J. E. 1994. Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota : Proffesional Resource Exchange.
Young, J. E., Klosko, J.S., Weishaar M.E. 2003. Schema Therapy : A Practioner’s Guide. New York : Guilford Publications. ISBN 1593853726.