Základné detské emočné potreby sú pre schématerapiu kľúčové. Terapeut s nimi ďalej pracuje a sú dôležité aj v rámci limitovaného znovu-rodičovstva (pozri tu). Podľa Younga (1994) rozlišujeme 5 emočných detských potrieb:
Dieťa si potrebuje budovať pevné väzby s dôležitými osobami v jeho živote a chce sa cítiť v týchto vzťahoch bezpečne, prijaté a milované.
Dieťa chce byť aj samostatné, chce zažiť, že je šikovné a kompetentné. Chce si vytvoriť svoju vlastnú identitu a zároveň mať pocit, že patrí k ostatným
Dieťa potrebuje mať primerané hranice, ktorú sa dodržujú, ale nie sú ani príliš prísne ani príliš voľné.
Dieťa potrebuje mať pocit, že jeho emócie a potreby sú dôležité a v poriadku a môže ich slobodne vyjadriť.
Dieťa sa chce aj hrať, nechať vyplaviť svoju spontaneitu bez toho, aby malo obavy zo zlyhania, či chybovania.
Ak sa tieto potreby uspokojujú počas detstva a dospievania málo alebo naopak priveľmi, dieťa sa tomu prispôsobí a vytvorí si nejaké vysvetlenie, prečo sa to deje zrovna takto. Toto vysvetlenie si postupne zvnútorňuje. Ďalšie situácie, ktoré zažíva, ho často posilňujú. Vytvára si určité postoje a vzorce správania, ktoré sa nemenia ani po zmene vonkajšej situácie. Takto sa vytvárajú maladaptívne schémy (Young, 1994).
Úlohou terapeuta je správne identifikovať neprimerane naplnené detské emočné potreby a v rámci terapie ich začať napĺňať
Mgr. Michaela Chupáčová.
pokračovať na: Rané maladaptívne schémy
Young, J. E. 1994. Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota : Proffesional Resource Exchange.